Luxemburg city


Ik vind het echt fantastisch om in Luxemburg te zijn. Voordat mijn trein stil staat heb ik mijn camera al in de aanslag. (Foto: Remco uit rijdende trein)


Ik vind de internationale treinen en de sfeer op het station van Luxemburg-stad heel erg prettig. Wat ik soms nog leuker vind, is het 'Neie Buffet' (zoiets als de stations-restauratie in Nederland). Want daar verkopen ze van die overheerlijke verse croissantjes. Mmmmmmmm... Via Bettembourg, Thionville en Metz gaat deze trein naar Nancy in Frankrijk. (Foto: Remco)


Een trein-instructeur zag dat ik hier foto's stond te maken. "Kom maar eens binnen kijken, want ik ben aan het rangeren", riep die aardige man. Dat heb ik toen gedaan. Dus had ik in Luxemburg mijn eerste rangeer-klusje. Op het eind van het jaar wordt deze loc helaas vervangen door de 185. Heel erg jammer ja, want eigenlijk ben ik nog lang niet op de 181 uitgekeken. Het bijzondere aan deze DB-loc is dat hij 'Luxemburg' heet.


Dit is de nieuwe 3000 van de CFL, de Luxemburgse spoorwegen. Die trekt heel erg snel op. Tenminste... dat zou hij eigenlijk moeten doen. Maar helaas ging er kort na de start heel veel mis met deze nieuwe locs. Ze mogen tegenwoordig dan ook maar op halve kracht rijden, want anders raakt het gehele sein- bovenleiding- en wisselsysteem van slag. Zelfs de overwegbomen werken niet goed meer als hij zijn volledige vermogen gebruikt. Er heeft zelfs een loc (in Kautenbach) in brand gestaan! Toen zeiden de Luxemburgers dat de 3000 zichzelf zo slecht vond, dat hij besloten had om zelfmoord te plegen. Nu noemen de forensen hem nog steeds - schamper - 1500, omdat ze (toen) met enorme vertragingen te kampen hadden. Erg tragisch, want het is een prachtige loc om te zien. De roep om dieseltractie was destijds door heel Luxemburg te horen. Inmiddels werkt(e) CFL naarstig om de ergste kinderziektes te verhelpen, maar helemaal goed is het nog steeds niet. Naar mijn weten kunnen er nu 4 exemplaren met (min of meer) vol vermogen rijden zonder dat de boel onmiddellijk weer op tilt slaat. (Foto: Remco)